Internet geen verdienmodel voor magazines

14 juni 2012

Tijdschriftenuitgevers hebben weliswaar mobiele platforms omarmd, met name de iPad, maar websites zijn toch niet zo belangrijk voor de bladenomzet. Managers van Conde Nast en Meredith hebben op een congres in New York verklaard geen betaalpoortjes voor hun websites te zullen plaatsen. Internetsites worden gezien als toegangsweg naar het merk, waar de bezoeker andere – betaalde – producten kan vinden.

Conde Nast topman Bob Sauberg: “Consumenten geven nog de voorkeur aan print, dus we mikken op print-achtige digitale producten.” Steeds meer Amerikanen lezen digitale magazines, maar onvoldoende om de afname van de lezers van print tijdschriften te compenseren. Dat wijst het onderzoek GfK MRI Survey of the American Consumer uit. Bij de onderzochte 190 titels is het print publiek het afgelopen halfjaar met 1,7% gedaald in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Tegelijkertijd groeide het aantal digitale lezers (uitsluitend digitaal – minder dan 1% van de totale oplage - of gecombineerd met print) met 24%.

Lees hier het volledige artikel.

bron: Aldipress