Cadeaukaarten

Een cadeaukaart is een ‘ongeactiveerde’ plastic card die in een winkel tot een bedrag opgewaardeerd kan worden en vervolgens cadeau wordt gedaan. De ontvanger kan dat bedrag dan besteden bij de betreffende aanbieder(s) van de kaart. Veelal kunnen de cadeaukaarten opgewaardeerd worden van 5 tot 150 euro.
Een subcategorie zijn de ‘Self-use’ kaarten. Dit zijn kaarten die de consument voor zichzelf koopt. Denk hierbij aan prepaid creditkaarten of kaarten waarmee je muziek, apps of computerspellen kunt kopen. Deze ‘Self-use’ kaarten ontwikkelen zich in snel tempo. Enerzijds door de autonome groei van bestaande kaarten en anderzijds door uitbreiding van het aanbod aan kaarten.

Een groot deel van de verkoop van cadeaukaarten vindt plaats in de tabaks- en gemaks-detailhandel. Daarbij neemt de concurrentie wel toe, met name vanuit het supermarkt-kanaal. 

Het aanbod en de verkoop van cadeaukaarten is ook in 2014 verder gegroeid. Van vele tientallen warenhuizen, pretparken, bioscopen, winkel- en hotelketens en andere leisure-aanbieders zijn inmiddels cadeaukaarten te koop. Met name het aandeel van de zogenaamde belevenisbonnen is toegenomen.
Deze belevenisbonnen zijn ook grotendeels verantwoordelijk voor de groei van deze ca-tegorie. De groei in onze branche vlakt wat af. Dit komt door het nog steeds groeiende aantal verkooppunten.

Bron: NSO, Readshop en Primera

Omzetmonitor Gemakswinkels
De artikelgroep Cadeaukaarten valt in de Omzetmonitor Gemakswinkels onder Overige producten.

 

 


Tabak2day Marktgids

In deze gids het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Kijk voor meer informatie op www.tabak2day.nl (u moet wel inloggen).