Cadeaukaarten

Over de categorie cadeaukaarten zijn geen marktcijfers beschikbaar.

Een cadeaukaart is een ‘ongeactiveerde’ plastic card die in een winkel tot een bedrag opgewaardeerd kan worden en vervolgens cadeau wordt gedaan. De ontvanger kan dat bedrag dan besteden bij de betreffende aanbieder(s) van de kaart. Veelal kunnen de cadeaukaarten opgewaardeerd worden van € 5 tot € 150.

Een subcategorie zijn de ‘Self-use’ kaarten. Dit zijn kaarten die de consument voor zichzelf koopt. Denk hierbij aan prepaid creditkaarten of kaarten waarmee je muziek, apps of computerspellen kunt kopen. Deze ‘Self-use’ kaarten ontwikkelen zich in snel tempo. Enerzijds door de autonome groei van bestaande kaarten en anderzijds door uitbreiding van het aanbod aan kaarten.

Een groot deel van de verkoop van cadeaukaarten vindt plaats in de tabaks- en gemaks-detailhandel. Daarbij neemt de concurrentie wel toe, met name vanuit het supermarktkanaal. Het aanbod van cadeaukaarten is in 2015 redelijk gestabiliseerd echter de verkopen stijgen nog steeds. Van vele tientallen warenhuizen, pretparken, bioscopen, winkel- en hotelketens en andere leisure-aanbieders zijn inmiddels cadeaukaarten te koop. Met name het aandeel van de zogenaamde belevenisbonnen is nog sterker toegenomen.

Deze belevenisbonnen zijn ook grotendeels verantwoordelijk voor de groei van deze categorie. De groei in onze branche vlakt wat af. Dit komt door het nog steeds groeiende aantal verkooppunten vooral in de FOOD sector. Echter doordat PostNL besloten heeft om per 1 januari 2016 te stoppen met deze categorie is er vanaf die periode weer een forse stijging te zien in de verkopen aan de winkelkassa in plaats van de PostNL-terminal.

Om te voorkomen dat het product Giftcards een slechte naam krijgt, mede vanwege het aantal faillissementen in de retailbranche, is de branche druk bezig met de oprichting van een keurmerk. Hierdoor krijgt de consument een aantal zekerheden over het aangeschafte product.

Bron: NSO, Readshop en Primera

Omzetmonitor Gemakswinkels
De artikelgroep Cadeaukaarten valt in de Omzetmonitor Gemakswinkels onder Overige producten. Deze artikelgroep had in 2015 een gemiddelde omzet van € 138.363. Het jaar ervoor was dit € 134.367. Daarmee groeide de categorie 3%. Het omzetaandeel van de groep overige producten steeg van 11,7% in 2014 naar 12,1% in 2015.

 


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Kijk voor meer informatie op www.tabak2day.nl (u moet wel inloggen).