Dagbladen

Van oudsher worden in de tabaks- en gemakswinkels dagbladen verkocht. Uit de Omzet-monitor Gemakswinkels blijkt dat de omzet losse verkoop van dagbladen in 2015 is gedaald met 7,5% is ten opzichte van 2014. Deze daling is vergelijkbaar met de daling van het jaar ervoor. 

In Nederland verschijnen 9 landelijkedagbladen en een gratis dagblad (Metro).

Landelijke Dagbladen Betaalde losse verkoop
  2013 2014 2015 Index
AD 28.780 24.408 20.664 85
Het Financieele Dagblad* 2.434 2.089 2.703 129
Nederlands Dagblad 41 198 147 74
NRC Handelsblad 6.878 6.141 5.482 89
Nrc.next 3.168 2.499 2.174 87
Reformatorisch Dagblad 195 187 178 95
De Telegraaf 58.221 50.242 43.678 87
Trouw 5.634 5.091 4.634 91
De Volkskrant 23.038 20.477 18.389 90
Totaal alle dagbladen 165.140 143.840 128.635  

* FD cijfers zijn volgens Hoi dubieus
Bron: Hoi, Instituut voor Media Auditing

Dagbladenlosseverkoop

 


Digitaal lezen blijft groeien
Het lezen op digitale platformen, zoals smartphones, tablets en e-readers, werd in de af-gelopen jaren steeds belangrijker. Dagbladen worden steeds vaker in digitale vormen gegoten: websites, digitale edities/replica’s, apps, etc.

48% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft in de 2015 digitaal een dagblad gelezen. Hiermee worden dagbladen vaker online gelezen dan magazines (27%). Van alle digitale platformen wordt de computer nog steeds het meest gebruikt om dagbladen digi-taal te lezen. Echter is dit percentage ten opzichte van de afgelopen jaren voor dagbladen gedaald: 27% van de Nederlanders heeft in 2015 een dagblad op de computer gelezen (ten opzichte van 29% in 2014 en 33% in 2013). Mobiele tele-foon/smartphone en tablet als platformen voor het digitale lezen van dagbladen zijn weer gegroeid: inmiddels heeft bijna een kwart van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder een dagblad in 2015 op een mobiele telefoon/smartphone gelezen en meer dan één op de vijf op een tablet. Dit was in 2014 nog 22% respectievelijk 20%.

Digitaal lezen van dagbladen

Digitaal platform 2013 2014 2015
Computer 33% 29% 27%
Mobiele telefoon/smartfone 19% 25% 26%
Tablet 16% 25% 23%

Bron: NOM, Mediamonitor en Hoi Instituut voor Media Auditing

Omzetmonitor Gemakswinkels
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat de omzet losse verkoop van dagbladen in 2015 is gedaald met 7,5% is ten opzichte van 2014. De gemiddelde omzet per winkel in 2015 kwam uit op € 8.927. In 2014 was dit nog € 9.648 Het omzetaandeel van dagbladen was 0,7%. In 2014 bedroeg dit nog 0,8%. Deze daling is vergelijkbaar met de daling van het jaar ervoor. 


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Kijk voor meer informatie op www.tabak2day.nl (u moet wel inloggen).