Tijdschriften

De totale omzet losse verkoop tijdschriften is in 2015 3,5% gedaald ten opzichte van 2014. Dat blijkt uit de cijfers beschikbaar gesteld door Aldipress en Betapress. Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels, de databank met omzetgegevens van de aangesloten formules, blijkt dat de verkoop van tijdschriften in de tabaks- en gemaksdetailhandel met 3,5% is gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Dit verschil zit erin dat in de Omzetmonitor Gemakswinkels enkele formules meetellen die in de cijfers van Aldipress en Betapress vallen onder het distributiekanaal vakhandel. 

De daling van de verkoop is voor een deel te verklaren door de verschuiving van losse titels naar pakketten, een groot aantal weektitels dat onder druk staat en het ontbreken van een WK/EK. Daar staat tegenover dat er winst werd geboekt in de zomerperiode, met folderactiviteiten en de decembermaand. Puzzelboeken en luxe glossies wisten hier het meest van te profiteren.

Nederland telt ongeveer 6.160 verkooppunten voor tijdschriften waarvan er ongeveer 990 tijdschriftenverkooppunten zijn in de tabaks- en gemaksdetailhandel. De totale omzet losse verkoop bedroeg in 2015 circa € 274 miljoen. De besteding per hoofd van de bevolking voor losse verkoop bedroeg in 2015
€ 16,30. Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat de gemiddelde tijdschriftenverkoop in 2015 € 42.989 per winkel was.

Er zijn vele tientallen tijdschriftuitgeverijen in Nederland actief en twee grote distributeurs: Aldipress en Betapress. Aldipress maakt onderdeel uit van Sanoma Media. Betapress is onderdeel van mediaconcern Audax. Evenals winkelketen AKO. Beiden distributeurs zijn monopolist op titelniveau en hebben zowel general interest als special interest titels in het assortiment.
Gedurende 2013 is ook een derde distributeur in beeld gekomen: VMBpress. Zij vertegenwoordigen zo’n 250 (niche) tijdschriftentitels van vaak kleinere uitgeverijen. 

Marktaandelen Losse verkoop tijdschriften

 Leverancier Aantal titels  Titelaandeel Marktaandeel 2014 Marktaandeel 2015 Tabak&Gemak
Aldipress 600 23% 64,4% 66,7% 65,4%
Betapress 2.000 77% 36,9% 33,3% 34,6%
Totaal 2.600 100% 100% 100% 100%

Omzetaandelen losse verkoop tijdschriften Aldipress

Distributiekanaal 2011  2012 2013 2014 2015 Mutatie 15-14
Tabaks-/gemakswinkels 11,5% 12,1% 12,0% 12,3% 13,1% 0,8%
Supermarkten 53,1% 52,0% 52,0% 51,5% 50,2% -1,3%
Vakhandel 30,5% 31,8% 32,8% 33,4% 34,4%  1%
Overige 4,8% 4,2% 3,2% 2,8% 2,3% -0,5%

Omzetaandelen losse verkoop tijdschriften Betapress

Distributiekanaal 2011  2012 2013 2014 2015  Mutatie 15-14
 Tabaks-/gemakswinkels 12,3%  13,1% 13,2% 13,5% 14,3% 0,8% 
 Supermarkten 38,3%  37,3% 40,2% 42,8% 41,3% -1,5% 
 Vakhandel 44,3%  45,2% 42,9% 40,9% 42,1% 1,2% 
 Overige 5,1%  4,5% 3,7% 2,8% 2,3% -0,5% 

Bron: Aldipress en Betapress

Digitaal lezen blijft groeien
Het lezen op digitale platformen, zoals smartphones, tablets en e-readers, werd in de af-gelopen jaren steeds belangrijker. Magazines worden steeds vaker in digitale vormen gegoten: websites, digitale edities/replica’s, apps, etc.

27% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft in de 2015 digitaal een tijdschrift gelezen. Hiermee worden magazines minder vaak online gelezen dan dagbladen (48%). Van alle digitale platformen wordt de computer nog steeds het meest gebruikt om tijdschriften digitaal te lezen. 16% van de Nederlanders heeft in 2015 een tijdschrift op de computer gelezen (ten opzichte van 10% in 2014). Mobiele telefoon/smartphone en tablet als platformen voor het digitale lezen van tijdschriften zijn weer gegroeid: inmiddels leest 12% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder een tijdschrift in 2015 op een mobiele telefoon/smartphone gelezen en 12% op een tablet. Dit was in 2014 nog 5 respectievelijk 7%.

Populairste tijdschriften per categorie

  categorie oplage
1 Gezinsbladen 5.699.653
2 Culinaire bladen 4.165.918
3 Vrouwenbladen 2.624.513
4 RTV-bladen 2.261.992
5 Woon- Tuin, DHZ bladen 1.347.525

Populairste RTV bladen

titel oplage
Veronica Magazine 388.329
Mikro Gids 261.335
Troskompas 249.260

Populairste Vrouwenbladen

titel oplage
Libelle                   329.592
LINDA. 237.946
Margriet 180.917

Omzetmonitor Gemakswinkels

Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2015 de gemiddelde omzet van Tijdschriften per winkel
€ 42.989 was. Een lichte groei ten opzichte van vorig jaar toen de omzet per winkel € 42.872 was. Het omzetaandeel van de artikelgroep bleef gelijk ten opzichte van 2014, namelijk 3,7%. In de Omzetmonitor Gemakswinkels vallen de zogenoemde verzamelwerken/plaatjes ook onder artikelgroep Tijdschriften. 


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Kijk voor meer informatie op www.tabak2day.nl (u moet wel inloggen).

Tijdschriften

In Nederland verschijnen zo'n 2500 verschillende tijdschriften: week-, maand- en kwartaalbladen. Dit is een opvallende productcategorie in de gemakswinkel.

Lees meer