Wenskaarten

Ook in 2015 hebben minder Nederlanders een wenskaart verstuurd. Waar de negatieve trend in de voorgaande jaren nog sterk daalde is de daling in 2015 minder sterk doorgezet. De tabaks- en gemakswinkels hadden weinig last van de ontwikkeling. In 2015 is de verkoop van wenskaarten gestegen met 4,8% ten opzichte van 2014. Een groei dus tegen de markt in.

Dat steeds minder kaartjes worden verstuurd heeft te maken met de sterke opkomst van het gebruik van online communicatiemiddelen. Daarnaast vinden Nederlanders dat er andere manieren zijn die sneller zijn, zoals een berichtje op Facebook of via WhatsApp.
WhatsApp wordt bij de meeste gebeurtenissen steeds meer geaccepteerd; het wordt, over vrijwel de hele linie, steeds normaler gevonden om via WhatsApp een bericht voor je verjaardag of beterschap wens te ontvangen. Men vindt het belangrijk dat een bericht persoonlijk en oprecht is. Hoewel Nederlanders steeds vaker online communiceren is het opmerkelijk om te zien dat velen zelf liever via offline communicatiemiddelen benaderd worden.

Ondanks dat het aantal kaartverstuurders is gedaald en het aantal Nederlanders dat internetkaarten verstuurt nagenoeg gelijk is gebleven, ontvangen Nederlanders liever een handgeschreven kaart dan een getypte kaart. Nederlanders ontvangen het liefst een verjaardagskaart.

Bron: Communicatiemonitor PostNL 2015

Omzetmonitor Gemakswinkels
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2015 de gemiddelde omzet van Wenskaarten per winkel
€ 39.019 was. Dit is een stijging van 4,8% ten opzichte van 2014 toen de gemiddelde omzet € 37.245 bedroeg. Het omzetaandeel per winkel voor deze categorie was zowel in 2015 als in 2014 zo’n 3%.


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Kijk voor meer informatie op www.tabak2day.nl (u moet wel inloggen).