Wenskaarten

De Nederlandse wenskaartenmarkt is grofweg in te delen in de marktleider Hallmark Cards (met ongeveer 40% marktaandeel) en daarnaast Paperclip, Animal Greetings, Biri Publications en Touché. Er zijn meerdere kleinere leveranciers actief, maar die bedienen met name de niche markt.

Nederland kent voor wenskaarten veel verkooppunten, ongeveer 10.000. Het grootste marktaandeel (40 procent) ligt bij de winkels met veel traffic. Denk hierbij aan ge-makswinkels, maar ook een deel van de boek- en kantoorvakhandels, stations en super-markten hebben veel traffic. Hiermee vindt er wat betreft de verkooppunten een ver-schuiving plaats naar winkels met veel traffic. De consument is steeds vaker op zoek naar een bijzondere of toepasselijke kaart.

De schatting is dat 15% van de mensen die een cadeaukaart kopen er ook een wenskaart bij kopen (koppelverkoop).

De schatting is dat in 2013 in totaal 200 miljoen wenskaarten verkocht zijn met een omzet van ongeveer 180 miljoen euro. De gemiddelde besteding per huishouden aan wenskaarten is 26 euro. De helft van de totale wenskaartenverkoop vindt plaats in het vierde kwartaal (kerstkaarten).

Naar schatting zijn er ongeveer 10.000 verkooppunten die wenskaarten verkopen. In onze branche wordt ruim 37 miljoen aan wenskaarten verkocht op basis van de 950 winkels in de omzetmonitor Gemakswinkels. Dit betekent een marktaandeel van ruim 20%. De nadruk voor de verkoop van wenskaarten ligt in het vierde kwartaal en dan met name de goedkopere kerstkaarten.

Ongeveer de helft van alle verkochte kaarten zijn everydaykaarten. De seizoenskaarten zijn verantwoordelijk voor een derde van de totale afzet in het vierde kwartaal tegenover 15% gedurende het jaar.

Er zijn steeds meer gelegenheden dat mensen een kaartje versturen. Denk aan Valentijn, Moederdag, Geslaagd, Pasen en Communie. Kerst- en nieuwjaarswens en een verjaardag felicitatie zijn nog altijd de belangrijkste redenen om een kaartje te sturen.

Meer Nederlanders versturen een kaartje
Uit onderzoek van PostNL blijkt dat in 2013 het aantal kaartverstuurders aanzienlijk is toegenomen. Meer kaartverstuurders hebben gemiddeld wel iets minder kaartjes ver-stuurd dan in 2012, maar men heeft het afgelopen jaar wel van meer verschillende mensen een kaartje ontvangen. Het kaartje wordt bovendien bij meer verschillende gebeurtenissen ingezet. De voorkeur voor een kerstkaart is het afgelopen jaar dan ook aanzienlijk gestegen. Nederlanders zijn tot de conclusie gekomen dat een persoonlijk kaartje meer gewaardeerd wordt dan een sms-bericht, telefoontje of een e-mail en dat mensen blij worden van een onverwachte kerstkaart op de mat.

Bron: Stichting Wenskaart en PostNL

Omzetmonitor Gemakswinkels
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2013 de gemiddelde omzet van Wenskaarten per winkel € 39.049,- was. Dit is een daling van 4,6 procent ten opzichte van 2012.


Tabak2day Marktgids

In de Marktgids staat het jaarlijkse verslag over de branche, inclusief de marktcijfers, en een actueel overzicht van alle producten, prijzen en leveranciers. Als NSO-lid kunt u hier de marktgids downloaden.