Wenskaarten

De Nederlandse wenskaartenmarkt is grofweg in te delen in de marktleider Hallmark Cards (met ongeveer 40% marktaandeel) en de runners up Paperclip, Animal Greetings, Biri Publications en Touché. Daarnaast zijn er meerdere kleinere leveranciers actief die met name de niche markt bedienen.

Nederland kent voor wenskaarten veel verkooppunten, ongeveer 10.000. Het grootste marktaandeel heeft de boek- en kantoorvakhandel. Zij nemen meer dan 30% van de totale verkoop voor hun rekening. Wat betreft de verkooppunten vindt er een verschuiving plaats. Steeds meer winkels, met name de winkels waar veel traffic is (zoals stations, supermarkten en gemakswinkels) verkopen wenskaarten. De consument is  steeds vaker op zoek naar een bijzondere of toepasselijke kaart.

Koppelverkoop met cadeaukaarten en wenskaarten is aanzienlijk groot. De schatting is dat 15% van de mensen die een cadeaukaart kopen er ook een wenskaart bij kopen.

In 2012 zijn in totaal 173 miljoen wenskaarten verkocht met een omzet van 202 miljoen euro. De gemiddelde besteding per huishouden aan wenskaarten is 26,35 euro. De helft van de totale wenskaarten verkoop vindt plaats in november en december, in waarde is dit ongeveer 28%.

Ongeveer de helft van alle verkochte kaarten zijn everydaykaarten. De seasonkaarten zijn verantwoordelijk voor een kwart van de totale afzet in de maand december tegenover 7,3 % gedurende het jaar.

De gemiddelde prijs van een wenskaart is 2,01 euro. De daling van het gebruik van het postkaartje is minder sterk dan vorig jaar (van 63% naar 62%). Ook dit jaar hebben vrijwel alle Nederlanders (97%) gebruik gemaakt van een online communicatiemiddel.

Een kerst- en nieuwjaarswens (49%) en een verjaardag felicitatie (49%) zijn nog altijd de belangrijkste redenen om een kaartje te sturen.

Mannen van 23-34 jaar en vrouwen van 15-22 jaar zijn sinds 2008 elk jaar minder kaartjes gaan versturen. Het aantal ‘kaartverstuurders’ is onder mannen van 55-70 jaar en vrouwen van 23-34 jaar significant toegenomen.

Gemiddeld heeft men 26 kaarten thuis op voorraad. In 2011 waren dit ook 26 kaarten.

Bron: Stichting Wenskaart en PostNL

Omzetmonitor Gemakswinkels
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2012 de gemiddelde omzet van Wenskaarten per winkel  € 39.723,- was. Dit is een daling van 0,9 procent ten opzichte van 2011.


Tabak2day Marktgids

In de Marktgids staat het jaarlijkse verslag over de branche, inclusief de marktcijfers, en een actueel overzicht van alle producten, prijzen en leveranciers. Als NSO-lid kunt u hier de marktgids downloaden.