EIM-onderzoek

Er zijn voldoende perspectieven voor ondernemers met een tabakspeciaalzaak of gemakswinkel. Maar daarvoor moeten er wel keuzes gemaakt worden. Dat is in het kort de uitkomst van een EIM onderzoek  ( Economisch Instituur Midden- en kleinbedrijf) naar de huidige structuur en toekomst van de tabaks- en gemaksdetailhandel.

De branche bestaat anno 2011 uit zo’n 150 tabakspeciaalzaken en meer dan 1500 zogenoemde gemakswinkels. Als sterke punten bij de huidige tabakspeciaalzaak noemt het EIM: deskundigheid, herkenbaarheid en exclusiviteit. Voor de gemakswinkel zijn dat: assortiment, professionaliteit en service.
 
Het EIM bepleit een verdere ontwikkeling naar drie winkeltypes:
 
De high-end speciaalzaak
De super tabakspeciaalzaak met nog meer sfeer, beleving, keuzerijkdom en kwaliteit;
De full-service gemakswinkel
Een gemakswinkel met een nog verder ontwikkeld goederen en dienstenassortiment voor de particuliere consument en ZZP-er;
De on the spot gemakswinkel
Een gemakswinkel met een beperkter, strak op de locatie afgestemd, snel gemaksassortiment.
 
Het EIM heeft dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie NSO en het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel (HBD).

Het volledige EIM onderzoeksrapport.

Reden 16 Reden 11 Reden 3 Reden 4 Reden 8 Reden 19 Reden 10 Reden 1 Reden 17 Reden 13 Reden 15 Reden 6 Reden 7 Reden 20 Reden 12 Reden 2 Reden 9 Reden 18 Reden 14 Reden 21 Reden 5