Nederlandse detailhandel aan de vooravond van grote veranderingen

7 november 2016

De Nederlandse detailhandel staat op een belangrijk kruispunt. Doorgaan op dezelfde weg zal de economische en maatschappelijke rol van de sector in gevaar brengen. Zowel op individueel als gezamenlijk niveau is daarom actie nodig om de sector versneld te herstructureren en groeimogelijkheden te realiseren.

Deze conclusie van adviesbureau McKinsey werd gepresenteerd tijdens de Retailpoort van Detailhandel Nederland. Premier Rutte ontving het McKinsey rapport uit handen van Guido van Woerkom, voorzitter van Detailhandel Nederland. McKinsey schrijft onder meer dat het belangrijk is dat individuele winkeliers zelf meer innoveren en zich onderscheiden in winkelbeleving – in de combinatie aanbod van goederen en diensten, gemak, service, vermaak en inspiratie. Vastgoedeigenaren en winkeliers moeten samenwerken om meer variatie en beleving te creëren in de resterende winkelgebieden. 
Vooralsnog is alleen een Engelstalige versie van het rapport beschikbaar. Binnenkort komt er ook een Nederlandstalige versie.