Winnaar Local Hero Competitie Cigo Jan de Boer

5 oktober 2017

Een local hero is een ondernemer die bekend en actief is in zijn gemeente, die zich onderscheidt met bijzondere activiteiten en met een assortiment en dienstenpakket op maat voor het verzorgingsgebied van zijn winkel. Het is een ondernemer die op een bijzondere manier klanten aan zich weten te binden. De NSO ging eerder dit jaar op zoek naar deze local hero’s in de competitie Lokaal Ondernemen. In deze uitgave aandacht voor een van de winnaars: Jan de Boer uit Drachten.

Local Hero Jan de Boer sprong er gelijk al uit. In samenwerking met het museum Drachten8888 wilde Jan een aantal producten in de markt zetten in het Jaar van de Stijl (Mondriaan en Theo van Doesburg). U kent het wel, de bekende gekleurde blokken van Mondriaan.

Dit monde niet alleen uit in een fantastische kaartenmolen maar ook producten als brillendoekjes, theelepeltjes, sleutelhangers en een koffiemokken. De kaartenmolen heeft niet alleen kaarten van Mondriaan maar ook typische kaarten van Drachten. Daar heeft Jan er zelfs een aantal zelf van geschoten met zijn camera en in samenwerking met de kaartenleverancier een mooie collectie van gemaakt voor de toeristen.

Op donderdag in de vroege ochtend reed ik naar Jan om zijn prijs aan te bieden en omdat we samen de kaartenmolen zouden aanbieden aan het Museum Drachten8888. Daar werden we met volle enthousiasme ontvangen door de museumdirecteur. De kaartenmolen kreeg een mooie plek in de winkel van het museum.

In samenwerking met het museum verkoopt Jan daar dus nu zijn kaarten en producten aan bezoekers van het museum. Op deze manier probeert Jan zijn afzet uit te breiden. En het levert hem nieuwe contacten op in zijn gemeenschap. Daarna zijn we bij TIP (Toeristisch Informatie Punt) langs gegaan om daar alvast de contacten op te doen voor het plaatsen van een kaartenmolen. Ook daar werden we met enthousiasme ontvangen en zal er binnenkort een kaartenmolen staan. Naast extra afzetmogelijkheden versterkt Jan met deze actie zijn band met de lokale gemeenschap. Passanten worden als het ware zijn winkel in getrokken door enorme posters van Mondriaan op zijn pui. Eenmaal in de winkel worden ze verleid met de kaartjes, maar ook met andere leuke producten als door Jan zelf ontworpen mokken. Bijkomend voordeel is dat Jan de nodige aandacht krijgt in de lokale pers. Actief ondernemen levert altijd aandacht op.

Al met al is Jan de Boer dus een gedreven lokale ondernemer die op deze manier zijn producten in samenwerking met de stad aan te man brengt.


NSO competitie
De NSO heeft ondernemers opgeroepen om hun ideeën en activiteiten omtrent lokaal ondernemen te delen met anderen. Aan welke ideeën/plannen ondernemers moesten denken? Dit kon van alles zijn. Voor de een is dat het opzetten van social media-activiteiten, voor de ander is dat het opzetten (of reactiveren) van een winkeliersvereniging, het toevoegen van extra producten of diensten, een bijzondere manier om klanten te benaderen, noem maar op. Door het delen van deze ideeën/plannen inspireren ondernemers niet alleen collega’s, zij konden bovendien een bedrag van € 250 winnen dat zij konden gebruiken voor de realisatie van het idee/plan.