Cadeaukaarten

Ook in 2019 blij de cadeaukaart een zeer populair cadeau. Naar schatting wordt er jaarlijks voor zo’n € 1,5 miljard aan cadeaukaarten gekocht in Nederland. De cadeaukaart is populair vanwege het feit dat Nederlanders het leuker vinden om een cadeaukaart te geven, of te krijgen, dan geld. Dit blijkt uit onderzoek dat de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland heeft laten uitvoeren door GfK Nederland. Voor bijna de helft van cadeaukaartkopers is ‘leuk om te geven’ het belangrijkste aankoopmotief. Nederlanders vragen ook steeds vaker om een specifieke cadeaukaart als geschenk. Inmiddels doet 1 op de 5 dat. De belangrijkste aanleiding voor het kopen van een cadeaukaart is een verjaardag (39%), gevolgd door Kerst (27%).

Ondanks een lichte stijging in interesse voor digitale codes, gee of ontvangt de meerderheid graag een fysieke cadeaukaart. Het overgrote deel van alle cadeaukaarten (79%) wordt in een fysieke winkel gekocht. De belangrijkste reden daarvoor is dat de koper de cadeaukaart graag direct in huis hee. Verder wordt bij het kiezen van een cadeaukaart vooral gelet op het aantal bestedingsmogelijkheden en het aanbod van locaties waar de cadeaukaart kan worden ingeleverd. Ook blijkt de geldigheidsduur van een cadeaukaart belangrijk bij het maken van een keuze.

De helft van alle medewerkers die een eindejaarsgeschenk heeft ontvangen, krijgt het liefst een cadeaukaart. Daarmee is de cadeaukaart populairder dan het kerstpakket. 29% van de ondervraagden geeft aan hun laatste cadeaukaart te hebben ontvangen van de werkgever. De gegeven cadeaukaarten zorgen bij de locatie waar ze worden ingeleverd voor extra omzet. De gemiddelde extra besteding was in 2019 namelijk € 43. Dit is vaak meer dan de waarde van een cadeaukaart.

Bron: BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland

Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2019 de gemiddelde omzet van de artikelgroep Cadeaukaarten per winkel € 121.200 was. Dit is een forse stijging van 16,1% ten opzichte van 2018 toen een gemiddelde omzet van € 104.429 werd gemeten. Tot 2017 werd de omzet van deze categorie gemeten onder de productgroep overige producten. Daardoor is een vergelijking over een langere termijn (nog) niet mogelijk. Het omzetaandeel van de artikelgroep cadeaukaarten is 10,4%, een stijging van 1,1% ten opzichten van 2018.

Omzetaandeel productgroep cadeaukaarten

Jaar Omzet cadeaukaarten Omzetaandeel
2018 104.429 9,3%
2019 121.200 10,4%

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.