Cadeaukaarten

De cadeaukaarten worden steeds populairder. Uit onderzoek van GfK blijkt dat het aantal verkochte cadeaukaarten blijft stijgen. Tevens blijkt dat 61% van de ontvangers meer dan het tegoed alleen besteedt, gemiddeld zelfs het dubbele bedrag. 68% van de Nederlanders geeft de voorkeur aan cadeaukaarten die bij zoveel mogelijk winkels besteed kunnen worden. 14% heeft liever kaarten met een thematische insteek (bijvoorbeeld bonnen voor belevenissen). Waar de cadeaukaarten aangekocht worden, wordt in grote mate bepaald door vindbaarheid (31%) en routine (38%).

Consumenten kunnen tegenwoordig kiezen uit meer dan 100 verschillende merken die tegoeden aanbieden voor hotelovernachtingen, diners, voorstellingen, behandelingen, winkelen en multimedia. De uitvoeringen lopen uiteen van traditionele papieren cheques tot aan fraaie doosjes met informatieboekjes. De meest voorkomende variant is de plastic kaart waar een tegoed naar eigen keuze op geladen kan worden. Verpakkingen worden erg belangrijk gevonden. 60% van de kopers vinden tegoeden in de vorm van online codes daarom onpersoonlijk. 53% ziet graag dat er meer leuke verpakkingen voor cadeaukaarten op de markt komen.

Consumenten willen een gemakkelijk aankoopproces, dus aanbieders moeten ervoor zorgen dat ze hierin faciliteren. Ook winkels die een ruime keuze in kaarten voeren, worden door veel van de kopers gewaardeerd.

Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland is de organisatie voor stakeholders in de cadeaukaart en belevenissenmarkt. De Vereniging vertegenwoordigt de belangen van de partijen in een markt die de laatste vijf jaar een dubbelcijferige groei kent. De belangrijkste rol van de Vereniging is de leden te informeren over trends binnen de markt en wetgeving; het creëren van mogelijkheden tot business ontwikkeling & netwerken; en het vergroten en stimuleren van de totale cadeaukaart en belevenissen markt in Nederland.

Bron: NSO, The Read Shop en GfK

Omzetmonitor Gemakswinkels
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2017 de gemiddelde omzet van de artikelgroep Cadeaukaarten per winkel € 81.290 was. Tot 2017 werd de omzet van deze categorie gemeten onder de productgroep overige producten. Daardoor is een vergelijking met voorgaande jaren (nog) niet mogelijk. Het omzetaandeel van de artikelgroep cadeaukaarten is 7%. Ook in het eerste kwartaal van 2018 laat deze artikelgroep een sterke groei zien van 35%. Dit in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017 toen de omzet uit cadeaukaarten € 13.837 was tegen een omzet van € 18.679 in de eerste 3 maanden van dit jaar.


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.