Marktcijfers E-sigaret

De omzet van de assortimentsgroep ‘elektronische sigaretten’ heeft  in 2020 in de tabak- en gemaksbranche onder druk gestaan. Dit als gevolg van de negatieve berichtgeving uit Amerika, die eind 2019 de kop op stak. Ook spelen de verschillende overheidsmaatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord, die in 2020 zijn doorgevoerd, en de winkelsluitingen als gevolg van de coronamaatregelen een rol. Hierdoor waren de producten uit deze assortimentsgroep minder beschikbaar. Het is de verwachting dat de omzetdruk van tijdelijke aard is geweest en dat de groei van gebruikers in 2021 zal toenemen. Deze verwachting is mede gebaseerd op de grootschalige Unsmoke-campagne die Philip Morris in mei 2021 heeft gelanceerd. Met deze campagne pleit deze tabaksfabrikant ervoor dat rokers geïnformeerd moeten kunnen worden over de verschillen tussen rookvrije alternatieven enerzijds en sigaretten anderzijds. ‘Als je niet rookt, begin dan niet. Als je rookt, stop dan. Als je niet stopt, laat je dan informeren over rookvrije alternatieven.’

E-learning
In 2020 heeft NSO Retail de e-learningmodule ‘Elektronische Dampwaren’ gelanceerd. Deze is gemaakt in samenwerking met diverse marktpartijen en ondernemers en heeft tot doel om kennis over rookloze producten te ontginnen en toegankelijk te maken voor ondernemers en medewerkers in de tabaks- en gemaksdetailhandel. De e-learning is te volgen op het NSO Retail Cursusplein via de website van NSO Retail.

Wetgeving
In de Tabaks- en rookwarenwet zijn tabaksproducten en elektronische dampwaren grotendeels gelijkgetrokken. Voor alle producten geldt: géén verkoop onder de 18 en géén reclame buiten de tabakspeciaalzaak. Daarbij gelden voor elektronische dampwaren specifieke productvereisten. Meer hierover leest u in de Reader Tabaksproducten en Rookwaren 2021, uitgegeven door NSO Retail.

NSO Retail Omzetmonitor Gemakswinkels
In 2020 is de gemiddelde omzet per winkel uitgekomen op € 20.517 en omzetdaling van 15,7% in vergelijking tot 2019. Ook het omzetaandeel laat een daling zien van 2,1% in 2019 naar 1,8% in 2020.

OMZETAANDEEL PRODUCTGROEP E-SIGARETTEN

Jaar Omzet e-sigaretten Omzetaandeel
2017 13.740 1,2%
2018 18.216 1,6%
2019 24.340 2,1%
2020 20.517 1,8%

 

 

 

 

 


Naast de traditionele tabaksproducten, waarbij verbranding plaatsvindt, de e-sigaretten, waarbij 
een vloeistof verdampt wordt, is er ook een categorie producten waarbij tabak wordt verhit. Dit zijn zogenaamd rookloze producten, waarvan de IQOS (met HEETS) van Philip Morris een bekend voorbeeld is.

Bij deze producten wordt tabak verwarmd in plaats van verbrand. De producten bevatten wel nicotine. Bij gebruik komt er geen rook vrij maar een damp. Mede hierdoor bevatten deze producten in potentie aanzienlijk minder schadelijke stoffen dan sigaretten.

In de Nederlandse Tabaks- en rookwarenwet vallen verhittingsproducten onder de categorie rookloos tabaksproduct. De hierin opgenomen product- en verpakkingseisen zijn dus ook van toepassing op deze producten.


Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.