Kantoorartikelen

Bij de tabaks- en gemakswinkels maakte in 2017 de markt voor kantoorartikelen een forse groei door van 17,3%. Daarmee boekte de tabaks- en gemaksbranche een uitstekend resultaat aangezien de totale kantoorartikelenmarkt in 2017 met ruim 4% is gedaald. De daling wordt in het geheel veroorzaakt door het business-to-business kanaal. Het consumentenkanaal laat een groei zien van ruim 3%.

De groep cartridges staat al jaren onder druk met ook een forse omzetdaling van 8% in 2017. Het zakelijk kanaal is volledig verantwoordelijk voor deze forse daling. De omzetontwikkeling binnen het consumentenkanaal laat een stabiel beeld zien. De afzet van inktcartridges in het consumentenkanaal staat wel onder druk met 6%. Daarentegen is het omzetaandeel van het consumentenkanaal met 4% toegenomen tot ruim 27%.

De categorie agenda’s en kalenders bleef zich landelijk positief ontwikkelen met een stijging van ruim 3% ten opzichte van 2016. In deze productgroep is het zakelijk kanaal relatief klein en staat flink onder druk.

Bron: Primera en GfK

Omzetmonitor Gemakswinkels
Onder de productgroep kantoorartikelen vallen volgens de Omzetmonitor Gemakswinkels schrijfwaren, cartridges, agenda’s (back to school), kalenders, printpapier etc. Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2017 de gemiddelde omzet van Kantoorartikelen per winkel € 40.749 was. Dit is een forse stijging van 17,3% ten opzichte van 2016 toen de gemiddelde omzet € 34.750 bedroeg. Het omzetaandeel kwam in 2017 uit op 3,5%.


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.