Kantoorartikelen
De coronapandemie heeft een positieve impact gehad op de verkoop van kantoorartikelen in de tabaks- en gemaksbranche. De assortimentsgroep kantoorartikelen bestaat naast kantoorartikelen ook uit cartridges, agenda’s en kalenders. Door verdergaande digitalisering en de toegenomen concurrentie van ‘budgetwinkels’ heeft de omzet van deze productgroep de afgelopen jaren een dalende trend laten zien. Gedurende de coronapandemie kwamen veel mensen thuis te werken, hadden meer vrije tijd, gingen meer knutselen en verstuurde meer postpakketten. Door de verplichte winkelsluiting in december 2020 heeft dit geresulteerd tot een omzetgroei van ‘slechts’ 1,8%.
NSO Retail Omzetmonitor Gemakswinkels
In het coronajaar is de gemiddelde omzet per winkel voor de productgroep kantoorartikelen uitgekomen op €38.956. Een omzetgroei van 1,8% in vergelijking met 2019. Het omzetaandeel is stabiel gebleven met 3,2%.
Omzetaandeel productgroep kantoorartikelen
Jaar | Omzet kantoorartikelen | Omzetaandeel |
2017 | 40.749 | 3,5% |
2018 | 39.717 | 3,5% |
2019 | 36.303 | 3,2% |
2020 | 38.956 | 3,2% |