Overige productgroepen en diensten

Behalve de al eerder beschreven assortimentsgroepen kan het assortiment van met name de gemakswinkel uit nog veel meer producten, diensten en services bestaan. Zoals bijvoorbeeld: fotoartikelen, batterijen, cadeauartikelen, pasfoto-service, stomerijservice en seizoenproducten. Ook verruimen veel tabaksspeciaalzaken hun assortiment met scheer- en lederartikelen. Helaas zijn er van deze vele verschillende productgroepen geen specifieke marktcijfers beschikbaar voor de tabaks- en gemaksdetailhandel.

Tickets
De tabaks- en gemakswinkel is van oudsher de winkel waar de consument heen gaat om tickets te kopen voor sportwedstrijden, muziekconcerten en andere evenementen. Het aanbod van tickets is de laatste jaren fors uitgebreid. Over de omzetontwikkeling van tickets (zowel off- als online) zijn geen exacte cijfers bekend.

Openbaar Vervoerbewijzen
Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart, hee in 2019 2,83 miljard transacties verwerkt, dat waren er 110 miljoen meer dan in 2018. Er zijn vorig jaar 3,45 miljoen OV-chipkaarten uitgegeven; het aantal OV-chipkaarten in omloop steeg met 900.000 tot 15,3 miljoen. Deze stijging wijst op een intensiever gebruik van de OV-chipkaart door reizigers. Verschillende winkelformules uit de tabaks- en gemaksdetailhandel hebben distributie-overeenkomsten met vervoersmaatschappijen. In de aangesloten winkels kan de reiziger terecht voor de aanschaf van een fysieke OV-chipkaart of voor het ophalen en opladen van een reisproduct. Naast de OV-locaties (met name trein- en busstations) is hierdoor tabaks- en gemaksdetailhandel een belangrijk verkoopkanaal voor OV-bewijzen. Wel dient er rekening mee worden gehouden dat de betaalvormen binnen het OV de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. De OV-chipkaart wordt vernieuwd en er komen betaalvormen bij. Denk aan een contactloze betaalkaart, smartphone of barcode. De reiziger kiest zelf hoe hij betaalt. Ook hoe er geen saldo te worden geladen; de reis wordt achteraf betaald.

Bron: NSO Retail en Translink

Tot 2017 werd de omzet van de artikelgroep cadeaukaarten in de Omzetmonitor Gemakswinkels meegenomen in de productgroep overige producten. Vanwege het toenemend omzetaandeel van de artikelgroep cadeaukaarten (10,4% in 2019) is met ingang van 2017 de categorie overige productgroepen gesplitst in overige producten en cadeaukaarten (omzet € 121.200). Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2019 de gemiddelde omzet van de overige productgroepen per winkel € 63.703 was, een stijging van 4,8%.


Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.