Marktcijfers sigaretten
Volume
Op basis van de cijfers van www.accijnsmonitor.nl (*) is het volume van de verkoop van sigaretten in 2020 gedaald met 2,9%. De consumentenwaarde is met 7,6% wel fors gestegen, hetgeen natuurlijk veroorzaakt is door de accijnsverhogingen per 1 januari en 1 april 2020. De consumentenwaarde is in 2020 gestegen met €244 miljoen: accijns en BTW stegen met €297 miljoen, terwijl de netto verkoopprijs ("fabrieksprijs") afnam met €52 miljoen (6,9%).
Bestedingen in sigaretten
Jaar | In stuks (x 1 miljard) | In euro (x1 miljoen) | In euro per hoofd van de bevolking |
2017 | 9,9 | 3.077 | 180 |
2018 | 9,8 | 3.135 | 182 |
2019 | 9,8 | 3.192 | 185 |
2020 | 9,5 | 3.436 | 197 |
Bron: www.accijnsmonitor.nl
NSO Retail Omzetmonitor Gemakswinkels
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2020 de gemiddelde omzet van sigaretten per winkel is uitgekomen op € 270.852. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van 2019. In 2019 was de gemiddelde omzet voor sigaretten € 239.636. Deze sterke omzetstijging is het gevolg van een dubbele accijnsverhoging die de Rijksoverheid heeft doorgevoerd. Het omzetaandeel van de productgroep sigaretten ten opzichte van het gehele assortiment stijgt evenwichtig mee; van 21,0% in 2019 naar 23,4% in 2020. De sterke daling in marktaandeel is mede het gevolg van het feit dat het tabakskanaal vanaf 15 december gesloten is geweest terwijl de concurrentie open mocht blijven.
Omzetaandeel Productgroep Sigaretten
Jaar | Omzet sigaretten | Omzetaandeel |
2017 | 239.711 | 20,6% |
2018 | 234.788 | 20,9% |
2019 | 239.636 | 21,0% |
2020 | 270.852 | 23,4% |
Marktaandeel per kanaal
Kanaal | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Tabakskanaal | 17,1% | 16,2% | 15,7% | 13,8% |
Food | 53,1% | 53,0% | 53,8% | 54,7% |
Benzine | 27,4% | 27,3% | 27,6% | 29,4% |
Overig | 2,4% | 2,4% | 2,6% | 2,9% |
Bron: Primera
(*)Accijnsmonitor.nl hanteert als basis de uitslagcijfers van de industrie, maar corrigeert deze voor inladingen bij de groothandel en voor zogenaamde releases for consumption (producten die door fabrikanten al wel in het economisch verkeer zijn gebracht, maar nog niet zijn verkocht aan de groothandel). deze correcties resulteren in “genormaliseerde volumes” die aansluiten bij de maandelijkse ontwikkelingen in de markt.