Vloei en filterhulzen

Het zelf maken van sigaretten heeft een aandeel van ca. 49% in Nederland. Binnen het zelf maken groeit het aandeel van Make-your-Own (MYO) en daalt Roll-your-Own (RYO), maar RYO is nog steeds fors groter. Het is wel duidelijk dat MYO de laatste jaren een sterke groei heeft doorgemaakt. Binnen RYO worden steeds vaker filters gebruikt. Zo draaien shagrokers steeds vaker een losse filter mee. In 2017 was dit circa 6% van de shagrokers.

Het supermarktkanaal is zowel voor de verkoop van vloei als van hulzen dominant. 72% van de hulzen en 67% van de vloeitjes worden via de supermarkten verkocht. Het tabakskanaal blijft ook van belang met een volume-aandeel van 20% in de verkopen van hulzen en 14% aandeel in de vloeiverkopen. In de tankstations worden weliswaar steeds meer hulzen verkocht, maar het aandeel is nog bescheiden. Wel is het aandeel van de vloeiverkopen in tankstations groter dan in tabaks- en gemakswinkels.

Globaal marktaandeel van de distributiekanalen 

Vloei en filterhulzen 2016  2017
Food (supermarkt)  67%  68%
Tabaks-gemakswinkels 16% 15%
Overig  17% 17%

Bron: Minot & De Block

Omzetmonitor Gemakswinkels
Vloei en hulzen vallen in de Omzetmonitor Gemakswinkels samen met e-sigaretten binnen de artikelgroep Rokersbenodigdheden. Uit de Omzetmonitor blijkt dat in 2017 de gemiddelde omzet van Rokersbenodigdheden per winkel € 30.228 was. Dit is een stijging van 13,1% ten opzichte van 2016. Het omzetaandeel van de artikelgroep bedroeg in 2017 2,6%. In 2016 was dit aandeel  2,4%. Toen bedroeg de omzet per winkel van deze artikelgroep nog € 26.708.


Tabak2day Marktgids

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.