Vloei en filterhulzen

Nederland heeft traditioneel een vrij grote markt voor rooktabak (shag), die kan worden opgedeeld in RYO-tabak (roll-your-own ofwel tabak voor zelfgerolde tabak met behulp van vloeitjes) en MYO (makeyour-own ofwel tabak voor zelfgemaakte sigaretten met behulp van filterhulzen). Uit de cijfers van www.accijnsmonitor.nl blijkt dat de verkoopvolume van rooktabak is afgenomen van 5,7 miljoen kilo in 2019 naar 5,4 miljoen kilo in 2020. Dit is een afname in verkoopvolume van 5%. In vergelijking met het verkoopvolume van het aantal verkochte sigaretten in 2020 (9,5 miljoen stuks) heeft het zelf maken van sigaretten een blijvend groot aandeel in Nederland.

Voor de verkoop van vloei is het supermarktkanaal dominant. In 2020 werd 67% van alle vloeitjes via dit kanaal verkocht. Het tabaks- en gemakskanaal blijft ook van belang met een volume-aandeel van 15% in de vloeiverkopen.

Globaal marktaandeel van de distributiekanalen 

Vloei en filterhulzen 2018 2019 2020
Food (supermarkt)  67% 68% 67%
Tabaks-gemakswinkels 14% 12% 15%
Overig  19% 20% 18%

Bron: Mignot & de Block

NSO Retail Omzetmonitor Gemakswinkels
Vloei en filterhulzen vallen in de Omzetmonitor Gemakswinkels binnen de artikelgroep rokersbenodigdheden. Binnen deze assortimentsgroep vallen ook aanstekers en accessoires voor elektronische dampwaren, sigaren, sigaretten en tabakspijp. Uit de Omzetmonitor blijkt dat in 2020 de gemiddelde omzet van rokersbenodigdheden per winkel €14.671 was. Dit is een stijging van 4,7% ten opzichte van 2019. Ook het omzetaandeel kende een lichte groei 0,1% in vergelijking met 2019.

Omzetaandeel productgroep

Jaar Omzet Omzetaandeel
2017 16.488 1,4%
2018 15.264 1,4%
2019 14.008 1,2%
2020 14.671 1,3%

Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.