Snacks en zoetwaren

Het snoepgedrag is in coronatijd sterk veranderend. Vooral aan drop en chocolade werd meer geld uitgegeven dan vóór de coronapandemie. In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van drop en suikerwaren als zure matten, winegums en fruitgom met 6 procent, zo blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. Thuiswerken en meer vrijetijd zijn hiervan de belangrijkste oorzaken, want de bank ziet juist een omzetdaling van 20% bij de winkels op treinstations, in de horeca en bij tankstations. De winkels in de tabak- en gemaksbranche hebben niet van deze omzetstijging in de markt weten te profiteren. Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat de gemiddelde omzet snacks en zoetwaren per winkel met 14,7% gedaald is.

Voor de productgroep snacks en zoetwaren kwam de gemiddelde omzet in 2020 uit op €5.337. Dit is een omzetdaling van 14,7% in vergelijking met 2019 toen de gemiddelde omzet € 6.257 bedroeg. Het omzetaandeel per winkel blijft bescheiden met 0,5%.


Het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens. Deze kunt u hier opvragen.